Α.1 Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (FlyOver)

Χρήσεις: Αυτοκινητόδρομος | Κατηγορία: Έργα Υποδομών
Μήκος: 13,5 χλμ. | Προϋπολογισμός: 478 εκ. €
Φορέας Υλοποίησης: ΣΔΙΤ, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Προσωρινός Ανάδοχος: Ένωση Προσώπων ΑΒΑΞ Α.Ε. – Μυτιληναίος ΑΕ
Χρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης Κατασκευής: 4 έτη (Τέλη 2026) 
Φάση εξέλιξης: Υπεγράφη η σύμβαση παρουσία του Πρωθυπουργού (19/12/2022)

  • Νέος, υπερσύγχρονος εναέριος αυτοκινητόδρομος που θα εξασφαλίσει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Η μεγαλύτερη «εναέρια οδός» στην Ελλάδα. Το πρώτο οδικό έργο ΣΔΙΤ που υπεγράφη στη χώρα
  • Το έργο αφορά στην κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων, με 2 συν λωρίδες έκτακτης ανάγκης, ανά κατεύθυνση
  • Περιλαμβάνονται 9 ανισόπεδοι κόμβοι, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες
  • Δημιουργείται ένας οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών που θα επιτρέπει την ταχεία και ασφαλή παράκαμψη του αστικού ιστού, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης

 

Α.2 ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης / Βασική Γραμμή – Επέκταση Καλαμαριάς – Επέκταση Δυτικής Θεσσαλονίκης – Επέκταση Αεροδρομίου

Χρήσεις: Υπόγειο αστικό σύστημα μεταφοράς | Κατηγορία: Έργα Υποδομών
Μήκος Βασικής γραμμής & Επέκτασης Καλαμαριάς: 14.4 χλμ. | Προϋπολογισμός: 1,95 δις €
Φορέας Υλοποίησης: Αττικό Μετρό Α.Ε , Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Χρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης Κατασκευής: Τέλος του 2023 η Βασική Γραμμή και εντός του 2024 η επέκταση προς Καλαμαριά
Φάση εξέλιξης: στο 86,5% ανέρχεται το ποσοστό υλοποίησης του συνολικού αντικειμένου

  • Το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής της χώρας. Αποτελείται από τις εξής χαράξεις:
    • Α: Βασική Γραμμή – σήμερα υπό κατασκευή (μήκος 9,6 χλμ. & 13 Σταθμοί)
    • Β: Επέκταση Καλαμαριάς – σήμερα υπό κατασκευή (μήκος 4,8 χλμ. & 5 Σταθμοί) Αναμένεται να παραδοθεί 6 μήνες μετά τη Βασική γραμμή.
    • Γ: Επέκταση Δυτικής Θεσσαλονίκης – σήμερα υπό μελέτη
    • Δ: Επέκταση Αεροδρομίου – σήμερα υπό μελέτη
  • Με την πλήρη ανάπτυξή του θα εξυπηρετεί περίπου 500.000 επιβάτες
  • Παράλληλα με τη κατασκευή του Μετρό θα κατασκευαστεί  το Μουσείο Μετρό Θεσσαλονίκης σε κτήριο εμβαδού 6000 τ.μ  στη θέση « Σταθμός ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ» με φορέα υλοποίησης το ΥΠΠΟΑ και τον ανάδοχο κατασκευαστή. Χρονικός ορίζοντας υλοποίησης νοείται το τέλος του 2023.
  • Προκηρύχθηκε και ο διαγωνισμός για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης μέσω διαγωνισμού ΣΔΙΤ. (Αποσφράγιση προσφορών εντός του μήνα)

Α.3 6ος Προβλήτας Λιμένος Θεσσαλονίκης & Αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών υποδομών

Χρήσεις: Εμπορευματικός Λιμένας Διεθνούς Εμβέλειας
Κατηγορία: Έργα Υποδομών | Προϋπολογισμός: 180 εκ. €
Φάση εξέλιξης: Εκπόνηση Master Plan – υποβολή προς έγκριση τον Οκτώβριο 2022
Φορέας Υλοποίησης: Κοινοπραξία «Μυτιληναίος Α.Ε. – Rover Maritime SL – HDK SA»
Χρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης Κατασκευής: Αρχές του 2026

Η εξέλιξη της επέκτασης προβλήτα σήμερα:

  • Ολοκληρώνεται το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα & Master Plan του Λιμένα με εγκεκριμένες όλες τις τεχνικές μελέτες και με περιβαλλοντική αδειοδότηση, ενώ η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ήδη επιλέξει την ανάδοχο κατασκευαστική εταιρεία, η οποία θα ξεκινήσει άμεσα την κατασκευή του έργου.
    Η απόφαση 547/2022 του Συμβουλίου της Επικρατείας όμως ουσιαστικά επιβάλλει σε όλα τα λιμάνια της χώρας, η έγκριση του Master Plan να δίνεται με ταυτόχρονη έγκριση της Σ.Μ.Π.Ε., έχοντας ως επακόλουθο τη μικρή καθυστέρηση του έργου έως ότου δοθεί η έγκριση του Master Plan και της Σ.Μ.Π.Ε., τα οποία η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ήδη αναθέσει και εκπονούνται με βάση τις απαιτήσεις της απόφασης ΣτΕ, ώστε να υποβληθούν προς έγκριση τους επόμενους μήνες. Οι εγκρίσεις αναμένονται μέχρι την Άνοιξη του 2023
  • Ταυτόχρονα, «τρέχουν» και οι μελέτες των επιμέρους έργων

Παράλληλες ενέργειες αναβάθμισης:

  • Παράλληλα με το Master Plan, ολοκληρώθηκαν επιμέρους έργα αναβάθμισης της υφιστάμενης λιμενικής υποδομής (Ιούλιος 2021-Μάρτιος 2022), προϋπολογισμού 2,43 εκ. ευρώ.
  • Αναβάθμιση και ανανέωση μηχανολογικού εξοπλισμού για τη βελτιστοποίηση του επιπέδου εξυπηρέτησης αλλά και του είδους των υπηρεσιών που παρέχονται (αυτόματοι γερανοί 3,9 εκ. ευρώ | γερανογέφυρες 15,7 εκ. ευρώ | 12 straddle carriers 9,7 εκ. ευρώ.)
  • Σημαντική ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας συνεχίζεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς:
    • Το λιμάνι εντάχθηκε στους λιμένες - βάσεις κρουαζιερόπλοιων (homeporting) για επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών.
    • Για το σύνολο του 2022, έχουν προγραμματιστεί 60 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, το 50% αφορά προσεγγίσεις homeporting.
    • Η έναρξη της σεζόν για το Λιμένα της Θεσσαλονίκης έγινε στις 5 Φεβρουαρίου, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά.
    • Για το 2023 έχουν ήδη προγραμματιστεί 75 προσεγγίσεις με 40 να αφορούν προσεγγίσεις homeporting.
  • Νέες Συνδέσεις Ακτοπλοΐας:
    • Σύνδεση Θεσσαλονίκη – Σμύρνη
    • Σύνδεση με Σποράδες (4 δρομολόγια / εβδομάδα)
    • Σύνδεση με Λήμνο και Μυτιλήνη (1 δρομολόγιο / εβδομάδα)
    • Επανέναρξη σύνδεσης με ΒΑ Αιγαίο, Κυκλάδες και Πειραιά (10/09/2022)
  • Υπεγράφη Στρατηγική Συμφωνία με τη Suez Canal Economic Zone
  • Βελτιστοποίηση πολυτροπικών μεταφορών και συνδέσεων:
    • Ξεκίνησε κατασκευή η σύνδεση ΟΛΘ με Εγνατία οδό και ΠΑΘΕ 65 εκ. €
    • Προκηρύχθηκε και κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός ανάθεσης κατασκευής σύνδεσης με το σιδηρόδρομο. Ορίζοντας ολοκλήρωσης: τέλος του 2023.
    • Νέα σιδηροδρομική σύνδεση με Νίς, Σερβία από 17 Αυγούστου 2022

Α.4 Νέα Σιδηροδρομική σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης

Χρήσεις: Σιδηρόδρομος | Κατηγορία: Έργα Υποδομών
Μήκος: 2 χλμ. | Προϋπολογισμός: 53,4 εκ. €
Φορέας Υλοποίησης: ΕΡΓΟΣΕ , Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Φάση εξέλιξης: Αναμένεται η συμβασιοποίηση  του έργου

  • Κομβικής σημασίας έργο για την ανάπτυξη του νέου 6ου Προβλήτα Θεσσαλονίκης, καθώς προσδίδει πρόσθετη αξία στη λειτουργικότητα του Λιμένα στον τομέα των μεταφορών
  • Η Νέα Σιδηροδρομική  Γραμμή αναπτύσσεται από τη θέση σύνδεσης της παλαιάς Σιδ/κης  Γραμμής, έως το νέο επιλιμένιο Σιδηροδρομικό Σταθμό

Τα στάδια κατασκευής είναι:

  1. Υπογειοποίηση τμημάτων των οδών Καραολή & Δημήτριου & Σοφοκλή Βενιζέλου σε συνολικό μήκος 150μ
  2. Ανισοπεδοποίηση  των οδικών κλάδων του κόμβου της Λεωφ. Δενδροποτάμου
  3. Κατασκευή γέφυρας συνολικού μήκους 1 χλμ έως τη Χερσαία ζώνη του λιμένα Θεσσαλονίκης
  4. Κατασκευή οδικών έργων αποκατάστασης οδικού δικτύου, μετατοπίσεις αγωγών ΟΚΩ, κατασκευή δικτύων αποχέτευσης - αποστράγγισης του συνόλου των σιδηροδρομικών και οδικών έργων

Α.5 Σιδηροδρομικά Έργα

Χρήσεις: Σιδηρόδρομος | Κατηγορία: Έργα Υποδομών
Μήκος: 582 χλμ. | Προϋπολογισμός: 2,948 δισ. €
Φορέας Υλοποίησης: ΕΡΓΟΣΕ , Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ΣΔΙΤ

Η Θεσσαλονίκη αναβαθμίζει τη γεωπολιτική της θέση καθώς καθίσταται εμπορευματικός κόμβος μεταφορών μέσω της σύνδεσης των υφιστάμενων υποδομών της πόλης με το νέο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Εμβληματικότερες παρεμβάσεις αποτελούν:

A.5.1
Η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Τοξότες ( Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία ) μήκους 206 χλμ και δημιουργία ενδιάμεσων  σιδηροδρομικών σταθμών και προϋπολογισμού  1,688 δις. Ευρώ. Προς υπογραφή σύμβασης εντός του 1ο τρίμηνού του 2023.

A.5.2
Η εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη μήκους 70 χλμ  για την αντικατάσταση 37 αλλαγών τροχιάς για τις ανάγκες της σηματοδότησης προϋπολογισμού 41 εκ. Ευρώ. Συμβασιοποιήθηκε το έργο στις 11/03/2022. Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 36 μήνες, ενώ προβλέπεται πρόσθετη 36μηνη περίοδος υποχρεωτικής συντήρησης μετά την αποπεράτωση.

A.5.3
Ο εκσυγχρονισμός της υφιστάμενης γραμμής Θεσσαλονίκη - Προμαχώνας, μήκους 120 χλμ που αποτελεί και τμήμα της Κύριας Γραμμής «Πειραιάς, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόρεια Σύνορα» προϋπολογισμού 150 εκ. Ευρώ. Αναμένεται η δημοπράτηση του έργου εντός του 2023.

A.5.4
Η αναβάθμιση της υφιστάμενης  σιδηροδρομικής γραμμής στο  τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο της με διπλασιασμό και εγκατάσταση  σηματοδότησης – etcs και ηλεκτροκίνησης, συνολικού μήκους 186 χλμ. προϋπολογισμού 1,07 δισ. Ευρώ. Προς υπογραφή σύμβασης εντός του 1ο τρίμηνού του 2023.

A.5.5
H κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης (City train). Δημοπρατήθηκε και αναμένεται ο ανάδοχος στις αρχές του 2023. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 67 εκ. ευρώ. Ο Δυτικός προαστιακός Θεσσαλονίκης θα διαθέτει 3 γραμμές που καλύπτουν σημαντικό τμήμα της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης, αξιοποιώντας και παλιές εγκαταλελειμμένες γραμμές.

Γραμμή 1: Ν. Σ. Σταθμός – Σίνδος

Γραμμή 2: Λιμάνι Θεσσαλονίκης – Διαβατά.

Γραμμή 3. Αφορά σταθμούς στους πολυπληθείς δήμος της δυτικής Θεσσαλονίκης. Είναι μια σχεδόν στο σύνολό της νέα γραμμή με αρχή τον Λαγκαδά. Είναι η Γραμμή Λαγκαδά – Επτανήσου με 4 νέους σταθμούς (Συμμαχικό Κοιμητήριο Ζέιτενλικ), Γήπεδο, Αμπελόκηποι, Εύοσμος.

Α.6 Οδικά Έργα

Χρήσεις: Αυτοκινητόδρομος | Κατηγορία: Οδικά Έργα
Προϋπολογισμός έργων: 695,8 εκ. €

Α.6.1 Οδική Σύνδεση 6ου προβλήτα με ΠΑΘΕ

Προϋπολογισμός: 65 εκ. € 
Xρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης:  Τέλος 2023
Φορέας Υλοποίησης: Εγνατία Οδός Α.Ε. - Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Φάση Εξέλιξης: Υπό κατασκευή | Η εργολαβία περιλαμβάνει και την αναβάθμιση του τοπικού οδικού δικτύου στην περιοχή του Καλοχωρίου (περιλαμβανόμενης της ΒΙ.ΠΕ.

Α.6.2 Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα

  • Αναβάθμιση οδικού άξονα συνολικού μήκους 80 χλμ. (παρεμβάσεις αφορούν σε 25 χλμ.)

Προϋπολογισμός: 358,8 εκ. €
Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με ΣΔΙΤ
Χρονοδιάγραμμα Έργου: 3 έτη κατασκευής (από υπογραφή σύμβασης) + 27 έτη  λειτουργία και συντήρηση
Φάση Εξέλιξης: Το έργο εγκρίθηκε από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, Προς Δημοπράτηση. Χωρίς επιβολή διοδίων.

Α.6.3 Οδικός Άξονας Δράμα – Αμφίπολη

  • Κατασκευή σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου μήκους 43 χλμ.

Προϋπολογισμός: 248,54 εκ €
Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με ΣΔΙΤ
Φάση Εξέλιξης:Το έργο εγκρίθηκε από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, Προς Δημοπράτηση
Χρονοδιάγραμμα Έργου: 3 έτη κατασκευής (από υπογραφή σύμβασης) + 27 έτη  λειτουργία και συντήρηση

Α.6.4 Γέφυρα Αλιάκμονα

  • Έργα ενίσχυσης και συντήρησης της γέφυρας μήκους 600 μ., πλήρης ανακατασκευή του φορέα

Προϋπολογισμός: 26,5 εκ. €
Xρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης: Παραδόθηκε στην κυκλοφορία

Α.6.5 Λοιπά Έργα

Προϋπολογισμός: 45 εκ. € | Γαλάτιστα - Θέρμη (παραδόθηκε 6 μήνες πριν τη συμβασιακή υποχρέωση)
Θεσ/νίκη - Ποτίδαια (ορφανό χιλιόμετρο) παραδόθηκε το καλοκαίρι του 2022 | κ.λπ.

Α.7 Αντιπλημμυρικά Έργα

Χρήσεις: Αντιπλημμυρικά Έργα | Κατηγορία: Έργα Υποδομών
Θέση: Δήμος Καλαμαριάς – Λαχαναγορά Θεσσαλονίκης – Δήμος Ωραιοκάστρου
Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Ανάδοχος: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Α.Τ.Ε & ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε | Προϋπολογισμός: 60,5 εκ. €

A.7.1 Κατασκευή Αντιπλημμυρικού έργου υδάτων του  νοτίου τμήματος Δήμου Καλαμαριάς  για την αποχέτευση ομβρίων υδάτων.
Αντικείμενο της σύμβασης αποτελεί η κατασκευή :

  • Του δικτυού αποχέτευσης όμβριων υδάτων στον νότιο τομέα του Δήμου Καλαμαριάς & τμήματος αγωγού ομβρίων επί των οδών Χηλής και Μητροπολίτου Χρυσάνθου.

Ανάδοχος: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Α.Τ.Ε
Προϋπολογισμός: 12 εκ. €
Διάρκεια εκτέλεσης:Ξεκίνησαν οι εργασίες- 24 μήνες

A.7.2 Κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων ευρύτερης περιοχής Λαχαναγοράς Θεσσαλονίκης.

  • Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας και αποχέτευσης ομβρίων υδάτων στη Λαχαναγορά και στις γύρω περιοχές.

Ανάδοχος: ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε
Προϋπολογισμός: 33 εκ. €
Διάρκεια εκτέλεσης: 30 μήνες

A.7.3 Έργα διευθέτησης ρεμάτων περιοχής Ωραιοκάστρου και κατασκευή δικτύων ομβρίων.

Αναμένεται η Δημοπράτηση του έργου.
Προϋπολογισμός: 15,5 εκ. €

A.7.4 Επιπρόσθετα στο τομέα των μελετών έχουν συμβασιοποιηθεί:

  • Η αντιπλημμυρική θωράκιση Ε.Π. Θεσσαλονίκης με έργα διευθέτησης της περιφερειακής τάφρου και συμβαλλόντων ρεμάτων.
  • Η αντιπλημμυρική θωράκιση Ε.Π. Θεσσαλονίκης με έργα διευθέτησης ποταμού Δενδροποτάμου και  συμβαλλόντων ρεμάτων.

Α.8 Αεροδρόμιο Μακεδονία – Νέος Τερματικός Σταθμός

Χρήσεις: Αεροδρόμιο | Κατηγορία: Έργα Υποδομών
Φορέας Υλοποίησης: Fraport Greece
Προϋπολογισμός: 100 εκ. € | Ολοκλήρωση Έργου: Δεκέμβριος 2021 (4 έτη)

  • Νέος Τερματικός Σταθμός
  • Επέκταση τερματικού σταθμού κατά 30.988 τ.μ. και δημιουργία νέας πρόσβασης
  • Ανακαίνιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού
  • Νέος πυροσβεστικός σταθμός
  • Επέκταση της εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων ή σύνδεση με το δημοτικό δίκτυο
  • Aναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών
  • Ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης
  • Εγκατάσταση συστήματος για τον έλεγχο των αποσκευών
  • Αύξηση των σταθμών Check-in, ζωνών παραλαβής αποσκευών και αριθμού πυλών
  • Διπλασιασμός των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου

Α.9 Cluster Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας

Χρήσεις: Δικαστικό Μέγαρο | Κατηγορία: Κτίρια Κοινής Ωφέλειας
Προϋπολογισμός: 120 εκ. €
Χρονοδιάγραμμα Έργου: 3 έτη κατασκευής (από υπογραφή σύμβασης) + 27 έτη  λειτουργία και συντήρηση
Στάδιο Εξέλιξης: Β’ Φάση διαγωνισμού ΣΔΙΤ για  την ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)

  • Λειτουργική ανακατασκευή του υφιστάμενου Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης
  • Ανέγερση νέων Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς
  • Εκσυγχρονισμός των υποδομών για την αποτελεσματικότερη λειτουργία των δικαστικών υπηρεσιών
  • Συγκέντρωση υπηρεσιών

Α.10 Υλοποίηση 17 Σχολικών Μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με ΣΔΙΤ

Χρήσεις: Εκπαίδευση | Κατηγορία: Κτίρια Κοινής Ωφέλειας
Προϋπολογισμός: 129 εκ. €
Χρονοδιάγραμμα Έργου: 2 έτη κατασκευής (από υπογραφή σύμβασης) + 25 έτη  λειτουργία και συντήρηση
Στάδιο Εξέλιξης: Αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος

  • Μεγάλο έργο που ακολουθεί το παράδειγμα της Αθήνας με τα 24 σχολεία-ΣΔΙΤ, πρότυπα δημόσιου σχολείου
  • Πρόβλεψη ολοκλήρωσης κατασκευαστικού αντικειμένου στα 2 πρώτα έτη μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης
  • Περίοδος 25 ετών κατόπιν της έναρξης λειτουργίας των σχολικών μονάδων που θα αφορά τη συντήρηση και εκμετάλλευσή τους

Α.11 Φοιτητικές Εστίες Πανεπιστημίων Δυτικής Μακεδονίας και Θράκης

Χρήσεις: Φοιτητικές Κατοικίες | Κατηγορία: Πανεπιστημιακό Έργο ΣΔΙΤ
Προϋπολογισμός: 183 εκ. € | Χρονοδιάγραμμα: 2 – 3 έτη
Στάδιο Εξέλιξης: Έναρξη έργων το 2023

Τα ΣΔΙΤ στα Πανεπιστήμια:

  • Διασφάλιση πρόσβασης στη δωρεάν στέγαση στην Ανώτατη Παιδεία
  • Επίλυση προβλήματος της αδυναμίας των Πανεπιστημίων στη διαχείριση, συντήρηση και λειτουργία των υποδομών στέγασης
  • Δημιουργία σύγχρονων υποδομών οι οποίες λειτουργούν αθροιστικά στην αξία του εκπαιδευτικού ιδρύματος και στη διεθνή αναγνωρισιμότητά του

 

  • Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης:
    • Δυνατότητα Στέγασης: 700 φοιτητών
    • Κόστος Επένδυσης: 105 εκ. €
  • Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας:
    • Δυνατότητα Στέγασης: 750 φοιτητών
    • Κόστος Επένδυσης: 78 εκ. €

Β.1 Νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Νέο Θεαγένειο»

Χρήσεις: Νοσοκομείο | Κατηγορία: Υγεία & Πρόνοια
Έκταση: 160 στρέμματα | Θέση: Στρατόπεδο Καρατάσου – Δ. Παύλου Μελά
Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Υγείας – ΣΔΙΤ | Προϋπολογισμός: 280 εκ. €

  • Σύγχρονη, πρωτοποριακή και καινοτόμα δομή, σχεδιασμένη να λειτουργεί με βάση όλα τα διεθνή πρότυπα υγείας
  • Υψηλού επιπέδου ιατρικές και νοσηλευτικές υπηρεσίες σε ασθενείς με νεοπλασματικές νόσους και κακοήθεις αιματοπάθειες
  • Εξυπηρέτηση ασθενών από ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα
  • Συνεργασία όλων των συναρμόδιων Υπουργείων: Εθνικής Άμυνας, Υγείας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας - Θράκης), Υποδομών & Μεταφορών και του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, ως ιδιοκτήτη της σχετικής έκτασης
  • Για την τελική θεσμοθέτηση του χώρου και την υλοποίηση του νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης δρομολογούνται πρόσθετες ενέργειες σε επίπεδο μελετητικό από τα συναρμόδια υπουργεία

Β.2 Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης

Χρήσεις: Παιδιατρικό Νοσοκομείο, Κέντρο ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων, Χώροι εκπαίδευσης & έρευνας, Κεντρική τράπεζα μητρικού γάλακτος, Σταθμοί αιμοκάθαρσης
Κατηγορία: Έργο Υγείας & Πρόνοιας | Φορέας Υλοποίησης: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Θέση: Φίλυρο (σε εγγύτητα με το ιατρικό πάρκο Θεσ/νίκης)
Εμβαδόν Κτιρίων: 80.000 τ.μ. | Προϋπολογισμός: 160 εκ. €
Χρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης Κατασκευής: 3,5 έτη (Τέλη 2025)

Φάση Εξέλιξης:

Ολοκληρώθηκε η ανάδειξη Προσωρινού Αναδόχου Έργων Υποδομών. Αναμένεται η έναρξη κατασκευής – Στις αρχές του 2023 αρχίζουν οι πρώτες ανασκαφές στο χώρο ανέγερσης. Το έργο περιλαμβάνει την οδική πρόσβαση και άλλα αστικά έργα.

Το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης (ΙΣΝ) θα αποτελεί:

  • Το πρώτο αποκλειστικά παιδιατρικό νοσοκομείο εκτός Αθηνών
  • Κεντρικό πυλώνα ενός ολοκληρωμένου συστήματος κλινικής υγειονομικής περίθαλψης για παιδιά
  • Πρότυπο κλινικής φροντίδας και κεντρικός κόμβος ιατρικής εκπαίδευσης και έρευνας στη Βόρεια Ελλάδα

Β.3 Εκσυγχρονισμός Νοσοκομείων Κεντρικής Μακεδονίας

Χρήσεις: Νοσοκομεία | Κατηγορία: Υγεία & Πρόνοια
Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Υγείας & Μονάδα P.P.F. του ΤΑΙΠΕΔ
Προϋπολογισμός: 28,8 εκ. €
Χρονοδιάγραμμα: Ολοκλήρωση τέλη του 2025
Φάση Μελέτης: Ωρίμανση του έργου – Προσδιορισμός Νοσοκομείων

Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνεται η κατασκευή, συντήρηση, εκσυγχρονισμός και επέκταση 4 νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης και αναβάθμιση Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π.) σε 10 νοσοκομεία της Κεντρικής Μακεδονίας.

Ειδικότερα, εντάσσεται η υλοποίηση: α) ενεργειών ωρίμανσης (μελέτες, αδειοδοτήσεις, κ.λπ.), όπου απαιτείται και β) κατασκευαστικών εργασιών, για τις ακόλουθες ενδεικτικές κατηγορίες παρεμβάσεων: 

  • Κατασκευή νέων βοηθητικών κτιρίων
  • Αποκατάσταση μόνωσης
  • Αντικατάσταση απαρχαιωμένων υδραυλικών συστημάτων
  • Αναβάθμιση υποσταθμών AC
  • Αντικατάσταση απαρχαιωμένων συστημάτων ιατρικού αερίου
  • Αντικατάσταση ειδών υγιεινής
  • Γενική ανακαίνιση, δίκτυα πυρασφάλειας, HVAC
  • Προμήθεια και εγκατάσταση ανέσεων φιλοξενίας
  • Εξωραϊσμό
  • Βελτίωση του κυκλοφοριακού δικτύου
  • Ανακαίνιση κουζινών νοσοκομείων σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς

 

 

Β.4 Εκσυγχρονισμός Κέντρων Υγείας Βόρειας Ελλάδας

Χρήσεις: Κέντρα Υγείας | Κατηγορία: Υγεία & Πρόνοια
Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Υγείας & Μονάδα P.P.F του ΤΑΙΠΕΔ
Προϋπολογισμός: 26,5 εκ. €
Χρονοδιάγραμμα: Ολοκλήρωση τέλη του 2025
Φάση Μελέτης: Ωρίμανση του έργου – Προσδιορισμός Κέντρων Υγείας

Στη Β. Ελλάδα θα ανακαινιστεί η πλειοψηφία των Κέντρων Υγείας. Πιο συγκεκριμένα θα ανακαινιστούν 47 Κέντρα Υγείας με προϋπολογισμό 26,5 εκ. €. 

Το αντικείμενο του έργου είναι η υλοποίηση ενεργειών ωρίμανσης (μελέτες, αδειοδοτήσεις, κ.λπ.), όπου απαιτείται και κατασκευαστικών εργασιών, για την αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων Κέντρων Υγείας της Βόρειας Ελλάδας. 

Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις στοχεύουν κυρίως σε:

  • ενεργειακή και λειτουργική αναβάθμιση των κτιρίων
  • αναβάθμιση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και δικτύων τους και γενικότερα της κατάστασης των κτιριακών υποδομών τους (τοιχοποιίες, δάπεδα, οροφές, μονώσεις, στέγες κ.λπ.)
  • κατά περίπτωση αναγκαίες εσωτερικές διαρρυθμίσεις
  • αντικατάσταση εξοπλισμού και εγκατάσταση εξοπλισμού για την διευκόλυνση πρόσβασης ατόμων μειωμένης κινητικότητας
  • εργασίες αποκατάστασης φθορών
  • εργασίες αναβάθμισης του περιβάλλοντος χώρου
  • ανάπτυξη Ιατρείων Διαχείρισης Χρόνιων Νοσημάτων εντός των δομών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (σύμφωνα με τα πρότυπα των Μονάδων Συντονισμού Διαβήτη)

Γ.1 Μετατροπή Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης (ΑΒΣ) Δυτικής Θεσσαλονίκης σε Επιχειρηματικό Πάρκο Εξυγίανσης Καλοχωρίου (ΕΠΕ Καλοχωρίου)

Χρήσεις: Βιομηχανία-Βιοτεχνία, Εμπόριο | Κατηγορία: Εγκαταστάσεις Επιχειρηματικότητας
Έκταση: 11.293,86 τ.μ. | Προϋπολογισμός έργων υποδομής: ~ 80 εκ. €
Χρονοδιάγραμμα: 5 έτη | Φάση εξέλιξης: υποβλήθηκε αίτημα προς ΓΓΒ έκδοσης ΚΥΑ αναγνώρισης ύπαρξης ΑΒΣ
Επόμενα βήματα: (1) Σύσταση Φορέα Πάρκου (ΕΑΝΕΠ), (2) ΚΥΑ Οριοθέτησης ΕΠΕ, (3) ΚΥΑ Πολεοδόμησης και Πράξης Εφαρμογής ΕΠΕ, (4) Κατασκευή έργων υποδομής (5) Εγκατάσταση επιχειρήσεων
Φορέας Υλοποίησης: Υπουργείο Ανάπτυξης | Περιφέρεια ΚΜ | Συνυπογράφοντες: ΕΒΕΘ – ΒΕΘ – ΕΕΘ – ΣΒΕ – ΣΕΒΕ – ΕΤΒΑ Α.Ε. – ΤΕΕ ΤΚΜ – Δ. Δέλτα & Αμπελοκήπων Μενεμένης

Στόχοι και προοπτικές του έργου

  • Η μεγαλύτερη άτυπη βιομηχανική συγκέντρωση (ΑΒΣ) τόσο στη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όσο και σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα
  • Έκταση 11.293,86 στρ.
  • Εγκατεστημένες 875 επιχειρήσεις
  • Ιδιαίτερα υποβαθμισμένη περιοχή με λειτουργικά και περιβαλλοντικά προβλήματα (καθιζήσεις, λιμνάζοντα ύδατα, κυκλοφοριακά ζητήματα κτλ.)
  • Ενδεδειγμένη λύση για την εξυγίανση της περιοχής ΑΒΣ Καλοχωρίου, αποτελεί η ανάπτυξη του ΕΠΕ Καλοχωρίου, για την αντιμετώπιση των παραπάνω ζητημάτων μέσω της πολεοδόμησης και της κατασκευής των απαιτούμενων έργων υποδομής (Οδικά Δίκτυα, Δίκτυα Ύδρευσης Αποχέτευσης, Δίκτυα Ηλεκτροδότησης και Τηλεπικοινωνίων και Μονάδα Επεξεργασίας Λυμάτων)

Γ.2 Εμπορευματικό Κέντρο Β. Ελλάδας Εθνικής Εμβέλειας – Στρατόπεδο Γκόνου 

Χρήσεις: Εμπορευματικό κέντρο | Κατηγορία: Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία
Έκταση: 672 στρέμματα | Προϋπολογισμός: 240 εκ. €
Φορέας Υλοποίησης: ΣΔΙΤ, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων –  Υπουργείο Οικονομικών, ΓΑΙΟΣΕ, ΤΑΙΠΕΔ
Φάση εξέλιξης: Προς έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας

Στόχοι και προοπτικές του έργου

  • Ανάπτυξη ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου εθνικής εμβέλειας το οποίο θα διασυνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων
  • Τα πλεονεκτήματα της περιοχής στην οποία βρίσκεται το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η Εγνατία Οδός, το σιδηροδρομικό δίκτυο που αναβαθμίζεται και κυρίως η εγγύτητα προς τη βαλκανική ενδοχώρα
  • Σχετική μελέτη έχει καταδείξει πως η μετατροπή σε κέντρο logistics είναι η πλέον ενδεδειγμένη κίνηση, καθώς το πρώην στρατόπεδο βρίσκεται πλησίον της ΒΙ.ΠΕ. Σίνδου και κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ προσφέρει και τη δυνατότητα άμεσης σιδηροδρομικής σύνδεσης με το λιμάνι. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να λειτουργήσει τόσο ως προσωρινός χώρος αποθήκευσης των προϊόντων που ξεφορτώνονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης όσο και ως χώρος επεξεργασίας/συναρμολόγησης ή μεταποίησης των προϊόντων αυτών

Γ.3 Ίδρυση Τεχνολογικού Πάρκου 4ης γενιάς THESSINTEC στη Δ.Κ. Περαίας

Χρήσεις: Τεχνόπολη – Τεχνολογικό Πάρκο | Κατηγορία: Εγκαταστάσεις Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας
Έκταση: 757 στρέμματα | Προϋπολογισμός: Ιδιωτικά κονδύλια 40 εκ. € & 35 εκ. € του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας 
Χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης ΕΠΣ: Αρχές 2023 
Φάση εξέλιξης: Θα κατατεθούν άμεσα τα συμπληρωματικά στοιχεία που ζήτησε το ΣτΕ όσον αφορά τη ΣΜΠΕ ώστε να προχωρήσει άμεσα η έκδοση ΠΔ του ΕΠΣ, συνάπτονται συμφωνίες κατασκευής & εγκατάστασης εταιρειών 
Φορέας Υλοποίησης: Εταιρία Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου Thess-Intec Α.Ε.

Στόχοι και προοπτικές του έργου

Στην περιοχή επέμβασης συνιστάται η ίδρυση Τεχνόπολης – Τεχνολογικού Πάρκου με νέο πολεοδομικό σχεδιασμό μέσω Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ). Η πολεοδομική οργάνωση του ακινήτου θα αναδείξει την υπερτοπική εμβέλεια της παρέμβασης, προσδίδοντας του χαρακτήρα τοποσήμου.

  • Αύξηση της ελκυστικότητας της Μητροπολιτικής Περιοχής της Θεσσαλονίκης
  • Ανάδειξη της Θεσσαλονίκης ως πόλου έρευνας και καινοτομίας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
  • Ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας, αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών
  • Βελτίωση της ποιότητας ζωής και ποιότητας περιβάλλοντος

Ρυθμίσεις ΕΠΣ: Tρείς ζώνες χρήσεων και Μέσος Συντελεστής Δόμησης 0,45

  • Ζώνη Α – Τεχνόπολις (521 στρμ.) : Κέντρα έρευνας, θερμοκοιτίδες επιχειρήσεων, βιομηχανία προηγμένης τεχνολογίας
  • Ζώνη Β – Τουρισμού Αναψυχής (48 στρμ.) : Τουριστικά Καταλύματα, εγκαταστάσεις αναψυχής, συνεδριακό κέντρο
  • Ζώνη Γ – Πράσινο (180 στρμ.) : Χώροι Πρασίνου

Γ.4 Διεθνές Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Ψηφιακών Δεξιοτήτων CISCO

Χρήσεις: Ερευνητικοί & Εκπαιδευτικοί Χώροι | Κατηγορία: Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία
Εμβαδόν: 1.300 τ.μ. | Επένδυση: 12 εκ. € στην 4ετία
Θέση: Παλαιά Δημοτικά Σφαγεία Θεσσαλονίκης
Φορέας Υλοποίησης: Cisco, Δήμος Θεσσαλονίκης, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, υπό την αιγίδα του Γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη
Εγκαινιάστηκε: Ιούνιος 2020

  • Το 15ο κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας της Cisco στον κόσμο, βρίσκεται ήδη στη Θεσσαλονίκη
  • Αναβάθμιση του διατηρητέου κτιρίου (1850) στη Δυτική περιοχή της Θεσσαλονίκης
  • Ενίσχυση της καινοτομίας, επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων, καθώς και προώθηση του ψηφιακού πολιτισμού στην Ελλάδα
  • Στο Κέντρο θα λειτουργεί και τμήμα εκπαίδευσης - Cisco Networking Academy, καθώς και τμήματα STEM και Ρομποτικής
  • Αρωγός σε προσπάθειες που έχουν ως στόχο την τεχνολογική πρόοδο και κατ’ επέκταση την οικονομική ανάπτυξη της Ελληνικής κοινωνίας
  • Έχουν υπογραφεί μνημόνια συνεργασίας με τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, Δήμο Θεσσαλονίκης και άλλους Δημόσιους και Ιδιωτικούς Φορείς

Γ.5 Thessaloniki Pfizer Digital & Global Hub –  πρώην Εμπορικό Κέντρο “EAST PLAZA”

Χρήσεις: Ψηφιακό Κέντρο Τεχνολογίας και Καινοτομίας – Χώροι Γραφείων
Κατηγορία: Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία
Εμβαδόν: 5.750 τ.μ. | Περιοχή: Δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη
Φορέας Υλοποίησης: Pfizer | Προϋπολογισμός: 100 εκ. € | Χρονοδιάγραμμα: Ολοκληρώθηκε
Στάδιο Εξέλιξης: Τροποποίηση Ε.Π.Σ. στην περιοχή του Εμπορικού Κέντρου  “EAST PLAZA”, ώστε να καταστεί εφικτή η κατασκευή επιπλέον κτιρίου, για 300-350 νέες θέσεις εργασίας

  • Μετατροπή πρώην εμπορικού κέντρου σε σύγχρονο χώρο open space γραφείων, χωρητικότητας 350 εργαζόμενων
  • Έγκριση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Ε.Π.Σ.) στην περιοχή του Εμπορικού Κέντρου “EAST PLAZA” και σε εξέλιξη η τροποποίησή του, λόγω αύξησης των αναγκών της Pfizer
  • Πόλος υπερτοπικών υπηρεσιών και δραστηριοτήτων με διεθνή εμβέλεια
  • Νέα οπτική στο εργασιακό περιβάλλον με ευέλικτους χώρους συναντήσεων και άνετα open space γραφεία, καθώς και χώρους χαλάρωσης και ψυχαγωγίας
  • Σχεδιασμός στα πρότυπα μικρογραφίας μιας μικρής πόλης

Γ.6 Σχέδια Ενίσχυσης Επιχειρηματικότητας (βιομηχανία – μεταποίηση – logistics)

ΕΙΔΙΚΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ & ΣΧΕΔΙΑ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

  1. BETA CAE Systems SA
    Θέση:
    Δ. Μίκρας | Στόχος: πυρήνας καινοτομίας – παραγωγικές δραστηριότητες (ΦΕΚ 511/Δ/2022) | Σημερινή φάση μελέτης: Δημοσιεύθηκε Προεδρικό Διάταγμα στις 18/08/2022
  2. ISOMAT ΑΒΕΕ
    Θέση:
     Δ. Χαλκηδόνας | Στόχος: παραγωγικές δραστηριότητες – διασφάλιση βιωσιμότητας – επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων | Σημερινή φάση μελέτης: Ο φάκελος των τεχνικών μελετών είναι προς έγκριση από τις αρμόδιες Υπηρεσίες
  3. COLORA S.A.
    Θέση:
    Δ. Θέρμης | Στόχος: παραγωγικές δραστηριότητες – διασφάλιση βιωσιμότητας – επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων | Σημερινή φάση μελέτης: Συντάσσεται εισήγηση από το ΤΜΣΘ για την εισαγωγή του θέματος στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ
  4. ΠΕΤΡΙΔΗΣ ΑΒΕΕ Φωτιστικά
    Θέση:
    Δ. Χαλκηδόνας | Στόχος: παραγωγικές δραστηριότητες – διασφάλιση βιωσιμότητας – επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων | Σημερινή φάση μελέτης: Αναμονή έκδοσης γνωμοδότησης του ερμηνευτικού ΚΕΣΥΠΟΘΑ για αποστολή της ΣΜΠΕ και έναρξης της διαδικασίας ΣΠΕ
  5. ΒΙΟΛΑΡ ΑΕ
    Θέση:
    Δ. Χαλκηδόνας | Στόχος: logistics – επανάχρηση κτιρίου | Σημερινή φάση μελέτης: Έχει υποβληθεί και εξετάζεται από την υπηρεσία
  6. THESSIS
    Θέση:
    Δυτική είσοδος Θεσσαλονίκης | Στόχος: αξιοποίηση – επανάχρηση κτιριακού αποθέματος | Σημερινή φάση μελέτης: Αναμονή περιβαλλοντικής έγκρισης της ΣΜΠΕ για την εισαγωγή του θέματος στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ
  7. ΤΙΤΑΝ ΑΕ
    Θέση:
    Δυτική Θεσσαλονίκη – Ευκαρπία | Στόχος: Ίδρυση Επιχειρηματικού Πάρκου Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας | Σημερινή φάση μελέτης: Έχει εκδοθεί η Υ.Α. Προέγκρισης ΕΠΣ

Δ.1 Ανάπλαση Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης

Χρήσεις: εκθεσιακές, ψυχαγωγικές, αθλητικές, συνεδριακές | Κατηγορία: Αστικές Αναπλάσεις
Έκταση: 175.820 τ.μ. | Μέγιστη Δόμηση: 96.000 τ.μ.
Προϋπολογισμός: 280 εκ. € – ΣΔΙΤ | Χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης κατασκευής: 6 έτη
Φάση εξέλιξης: εκπόνηση κτιριακών μελετών. Ιούνιος 2023: Ανάθεση Κατασκευής
2024-2028: Κατασκευαστική Περίοδος | Φορέας Υλοποίησης: ΔΕΘ – Helexpo Α.Ε.

Στόχοι και προοπτικές του έργου

  • Νέος πολεοδομικός σχεδιασμός μέσω Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (εγκρίθηκε Ιούλιο του 2021 - ΦΕΚ 406/Δ/2021)
  • Γραμμή κατεύθυνσης: η ΔΕΘ ως μία αστική περιοχή που ορίζεται είτε ως Μητροπολιτικό Πάρκο είτε ως Μητροπολιτικό Κέντρο πόλης είτε ως Ζώνη Μητροπολιτικών Λειτουργιών
  • Προτείνεται η οργάνωση της περιοχής επέμβασης σε ένα οικοδομικό τετράγωνο, με 6 τομείς όρων δόμησης
  • Επιτρέπεται ανά τομέα η ανάπτυξη: εκθεσιακών και συνεδριακών κέντρων, εγκαταστάσεων αναψυχής, πολιτιστικών κτιρίων, υπαίθριων χώρων πολιτισμού και συνάθροισης κοινού, χώρων στάθμευσης, εγκαταστάσεων τουρισμού και αθλητισμού, και ελεύθερων χώρων πρασίνου

 

Δ.2 Μουσείο Ολοκαυτώματος Ελλάδος στη Δυτική Είσοδο της Θεσσαλονίκης

Χρήσεις: Εκθεσιακές Αίθουσες, Χώροι Εκπαίδευσης & Έρευνας, Αμφιθέατρο, Γραφεία, Πάρκινγκ
Κατηγορία: Πολιτιστικό Έργο
Εμβαδόν Κτιρίου: 8.400 τ.μ. (ακίνητο της ΓΑΙΟΣΕ και του Δ. Θεσσαλονίκης)
Θέση: Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης
Φορέας Υλοποίησης: Ισραηλίτικη Κοινότητα Θεσσαλονίκης | Προϋπολογισμός: 30 εκ. €
Χρονοδιάγραμμα Ολοκλήρωσης: 3,5 έτη (μέσα 2026)
Δωρητές: Ελληνικό Δημόσιο, Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση Γερμανίας & Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Φάση Εξέλιξης: Εκδόθηκε το νέο Π.Δ. χωροθέτησης του Μουσείου, οι μελέτες έχουν εκκινήσει, έχει συμβασιοποιηθεί ο Μουσειολόγος – Μουσειογράφος, Αρχιτέκτονας Έργου και η βασική ομάδα μελέτης. Η έκδοση της Οικοδομικής Άδειας αναμένεται τον Ιούνιο του 2023 και η έναρξη της Κατασκευής το καλοκαίρι του 2023.

 

Φάση Εξέλιξης: Εκδόθηκε το νέο Π.Δ χωροθέτησης του Μουσείου, οι μελέτες έχουν εκκινήσει, έχει συμβασιοποιηθεί ο Μουσειολόγος - Μουσειογράφος, Αρχιτέκτονας Έργου και η βασική ομάδα μελέτης. Η έκδοση της Οικοδομικής Άδειας αναμένεται τον Ιούνιο του 2023 και η έναρξη της Κατασκευής το καλοκαίρι του 2023.

  • Παγκόσμιο κέντρο συμβολής της Θεσσαλονίκης στη μνήμη του Ολοκαυτώματος και στην ιστορία των εβραϊκών κοινοτήτων της Ελλάδας
  • Σημείο ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς μαζί με το Λευκό Πύργο
  • Καταλύτης ποιοτικής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Εισόδου
  • Κέντρο εκπαίδευσης και έρευνας και πόλος έλξης εγχώριου και διεθνή τουρισμού

Δ.3 Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) του παραλιακού μετώπου του Πολεοδομικού Συγκροτήματος (ΠΣΘ) Θεσσαλονίκης

Μήκος: 40 χιλιόμετρα | Φορέας Υλοποίησης: Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Προϋπολογισμός: 500 εκ. € (κατά ΠΚΜ)
Χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης ΕΠΣ: 4 + 6 μήνες – Ιούν. 2023
Φάση εξέλιξης: θα γίνουν προσθήκες στη μελέτη ΕΠΣ, έπεται έγκριση ΣΜΠΕ – γνώμη ΚΕΣΥΠΟΘΑ – έλεγχος ΣτΕ και έκδοση ΠΔ

Στόχοι και προοπτικές του έργου

Το ΕΠΣ αποτελεί χωρική ρύθμιση της παράκτιας ζώνης από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, ώστε να λειτουργήσει ως υποδοχέας σχεδίων / έργων υπερτοπικής κλίμακας και προγραμμάτων αστικής ανάπλασης και περιβαλλοντικής προστασίας.

  • Ενίσχυση του μητροπολιτικού χαρακτήρα του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης
  • Ανάδειξη της μοναδικότητάς του
  • Ενίσχυση του νέου επιδιωκόμενου brand name της Θεσσαλονίκης
  • Ενίσχυση της χωρικής συνέχειας του παραλιακού μετώπου
  • Αποκατάσταση της προσβασιμότητας σε απρόσιτα σημεία
  • Αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών

Προτεινόμενες παρεμβάσεις

  • Δημιουργία 7 Οικιστικών Περιοχών
  • Δημιουργία 3 Περιοχών Παραγωγικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων
  • Καθορισμός 6 Περιοχών Προστασίας
  • Δημιουργία 2 περιοχών Ιδιαίτερων Χρήσεων Γης
  • Καθορισμός διαδρομής περιπάτου και ποδηλάτου καθ' όλο το μήκος της περιοχής παρέμβασης
  • Πρόταση ένταξης της περιοχής δυτικού παράλιου μετώπου Θεσσαλονίκης (περιοχή Φιξ - Λαχανόκηποι) – «ArXellence 2»
  • Δημιουργία νέου σύγχρονου χώρου logistics στην έκταση μεταξύ Αεροδρομίου & Τεχνολογικού Πάρκου 4ης Γενιάς THESSINTEC

 

Δ.4 Ανάπλαση Δυτικής Πύλης Θεσσαλονίκης

Χρήσεις: Επιχειρηματικό Κέντρο Μικτών Χρήσεων | Κατηγορία: Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία
Εμβαδόν: Ακινήτου | 120.000 τ.μ. & Δόμηση | 400.000 τ.μ.
Διοργάνωση Διαγωνισμού: Alumil – ArXellence 2
Συνεργασία: Διεθνής Ένωση Αρχιτεκτόνων (UIA) | Συμβούλιο Διεθνών Διαγωνισμών της UIA (ICC Council)

  • Πρόταση αστικής αναζωογόνησης της περιοχής γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενη στο υπάρχον πολεοδομικό σχέδιο
  • 173 Συμμετοχές από 90 χώρες ανέδειξαν την ανάγκη δημιουργίας ψηλών κτιρίων
  • Επιχειρηματικό κέντρο με κτίρια εμπορικής και οικιστικής χρήσης, βάσει προδιαγραφών αντίστοιχων εγχειρημάτων σε προηγμένες πόλεις του εξωτερικού
  • 7 Διατηρητέα κτίρια
  • Συμβολή στην αειφόρο ανάπτυξη
  • Η πρόταση ανέδειξε ότι η περιοχή είναι η καταλληλότερη για τη δημιουργία επιχειρηματικού κέντρου με εμβέλεια σε όλα τα Βαλκάνια

Δ.5 Δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου – Στρατόπεδο Παύλου Μελά

Χρήσεις: Ελεύθεροι χώροι – Αστικό Πράσινο | Κατηγορία: Αστική Ανάπλαση Μητροπολιτικής Εμβέλειας | Έκταση: 345.907,50 τ.μ. | Φορέας Υλοποίησης: Δήμος Παύλου Μελά
Προϋπολογισμός: > 26,9 εκ. € | Φάση εξέλιξης: γίνονται εργασίες διαμόρφωσης του χώρου πρασίνου και εκπονούνται οι κτιριακές μελέτες
Εκπονούμενα έργα και μελέτες σήμερα: Ανάπλαση του ελεύθερου χώρου πρασίνου (π/υ 20 εκ. €) | Μελέτες κτιρίων για στέγαση υπηρεσιών του Δ. Παύλου Μελά, Μουσείου Εθνικής Αντίστασης, Μουσείου ευρημάτων Μετρό, Στέγης «προσφυγικού Ελληνισμού», πολυλειτουργικών χώρων και Εργαστηρίου «Αειφορίας & περιβαλλοντικών Δράσεων» | Ολοκληρώθηκε ο Ανοιχτός Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Προσχεδίων.

Στόχοι και προοπτικές του έργου

  • Νέος πολεοδομικός σχεδιασμός μέσω Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (εγκρίθηκε τον Αύγουστο του 2021 - ΦΕΚ 560/Δ/2021)
  • Ιστορικός Τόπος Μνήμης και σημαντικός πνεύμονας πρασίνου επιπέδου πόλης
  • Προστασία και ανάδειξη του ως τόπου ιστορικής και κοινωνικής μνήμης, πολιτιστικής κληρονομιάς
  • Δημιουργία Κοινόχρηστου Χώρου Πρασίνου Μητροπολιτικής Εμβέλειας, απόδοση περιοχής πίσω στους πολίτες
  • Περιορισμός της δόμησης περίπου στην ήδη υφιστάμενη
  • Επανάχρηση κτιρίων – μνημείων για επιλεγμένες χρήσεις που απαντώνται σε Πολεοδομικά Κέντρα: εκπαίδευση, αθλητισμός, πολιτισμός, διοίκηση, συνάθροιση κοινού, αναψυχή, εστίαση και εμπόριο, εργαστήρια και τουριστικά καταλύματα μικρής κλίμακας

Δ.6 Ανάπλαση Τούμπας – Νέο Γήπεδο ΠΑΟΚ

Χρήσεις: Αθλητισμός | Κατηγορία: Σχέδια Αθλητισμού
Έκταση: 119.500 τ.μ. – ανέγερση γηπέδου στα 50στρμ. | Δόμηση: 108.632,304 τ.μ.
Προϋπολογισμός: 150 εκ. € | Χρονοδιάγραμμα: Τέλος 2023 έναρξη κατασκευής
Φάση εξέλιξης: εκπονούνται εναλλακτικά Μasterplan γενικής διαμόρφωσης γηπέδου και περιβάλλοντος χώρου για την επιλογή του βέλτιστου πριν την έκδοση οικοδομικής άδειας (καλοκαίρι 2023)
Φορέας Υλοποίησης: ΑΣ ΠΑΟΚ – ΠΑΕ ΠΑΟΚ

Στόχοι και προοπτικές του έργου

Η περιοχή της Αλάνας Τούμπας χαρακτηρίζεται από την παρουσία δημόσιων χώρων και φιλοξενεί λειτουργίες υπερτοπικού ενδιαφέροντος. Η δραστηριότητα που φιλοξενεί η περιοχή είναι μητροπολιτικής εμβέλειας. Στην περιοχή επέμβασης προβλέπονται δραστηριότητες αθλητισμού, αναψυχής, εμπορίου, ψυχαγωγίας, εκπαίδευσης και πολιτισμού.

  • Νέος πολεοδομικός σχεδιασμός μέσω Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο 2022 - ΦΕΚ 396 Δ’/08.06.2022)
  • Ανέγερση νέου ποδοσφαιρικού γηπέδου
  • Λειτουργική ενοποίηση των ελεύθερων χώρων περιμετρικά του γηπέδου
  • Υπογειοποίηση της κάθετης προς τη θάλασσα οδού Κλεάνθους στο τμήμα της που διασχίζει την αλάνα
  • Πεζοδρομήσεις και υπόγειοι χώροι στάθμευσης επί των οδών βασικού οδικού δικτύου: Γρ. Λαμπράκη και Παπαηλιάκη
  • Τόνωση των οικονομικών δραστηριοτήτων της πόλης
  • Αναβάθμιση του αστικού ιστού και του δομημένου περιβάλλοντος και κατ’ επέκταση της ποιότητας ζωής των κατοίκων
  • Βελτίωση της κυκλοφοριακής ρύθμισης της περιοχής

Δ.7 Διπλή Ανάπλαση Θεσσαλονίκης – Νέο Γήπεδο Α.Σ. ΑΡΗ

Νέο Γήπεδο Α.Σ. ΑΡΗ
Χρήσεις:
Εγκαταστάσεις γηπέδου & Καταστήματα – υπεραγορές, εμπορικά κέντρα, κτίρια γραφείων και κατοικιών
Κατηγορία: Έργο Αθλητισμού | Εμβαδόν: Ακινήτου Ιδιοκτησίας ΟΑΕΔ  162.000 τ.μ. 
Φορέας Υλοποίησης: Α.Σ. ΑΡΗΣ
Προϋπολογισμός: 200 εκ. € (Νέο γήπεδο & συνοδές εγκαταστάσεις)
Στάδιο Εξέλιξης: Ωρίμανση πρότασης και καθορισμός ενεργειών

  • Νέο Γήπεδο και συνοδές εγκαταστάσεις: 50.000 - 60.000 τ.μ.
  • Κοινόχρηστοι χώροι: 20.000 – 30.000τ.μ.
  • Έκταση προς δόμηση: 82.000 τ.μ.

Η δομήσιμη έκταση θα διατεθεί προς εμπορική εκμετάλλευση, με την κατασκευή, πώληση και λειτουργία καταστημάτων - υπεραγορών, εμπορικών κέντρων, γραφείων και κατοικιών.

Νέος Χώρος Πρασίνου στο Υφιστάμενο Γήπεδο
Χρήσεις:
Χώρος Πρασίνου | Κατηγορία: Έργο Αστικής Ανάπλασης
Εμβαδόν: 20.078 τ.μ. | Περιοχή: Χαριλάου, Δήμος Θεσσαλονίκης
Φορέας Υλοποίησης: Ελληνικό Δημόσιο, Δήμος Θεσσαλονίκης, Α.Σ. ΑΡΗΣ

  • Μετατροπή του ακινήτου του υφιστάμενου γηπέδου κυρίως σε χώρο Πρασίνου
  • Κατασκευή Μουσείου Αθλητισμού και υπόγειου χώρου στάθμευσης
  • Αναζωογόνηση περιοχής με υπερτοπικά χαρακτηριστικά ως χώρος Αστικού Πάρκου

Δ.8 Έργα Τοπικής Παρέμβασης Δήμων ΠΕ Θεσσαλονίκης

Οι Δήμοι Π.Ε. Θεσσαλονίκης αξιοποιούν τα εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα για την ένταξη έργων ζωτικής σημασίας.

Τομείς Αξιοποίησης Κονδυλίων

  • Σχολικές Μονάδες (ίδρυση, βελτίωση, επέκταση, αναβάθμιση)
  • Χώροι Πρασίνου (απαλλοτριώσεις, δημιουργία, διαμόρφωση, φροντίδα)
  • Χώροι Στάθμευσης (κλειστοί & ανοικτοί)
  • Αθλητικοί Χώροι (ίδρυση νέων κλειστών κέντρων άθλησης και κολυμβητηρίων)
  • Αναβάθμιση αστικού τοπίου & επιχειρηματικότητας
    • Open Malls – Ανοικτές Αγορές μικρομεσαίων επιχειρήσεων
    • βιοκλιματική αναβάθμιση γειτονιών, αναπλάσεις οδών
    • βελτίωση προσβασιμότητας από όλους, ηλεκτροκίνηση
  • Διαχείριση Απορριμμάτων και Επεξεργασία Λυμάτων
  • Ύδρευση - Αποχέτευση - Αρδευτικά δίκτυα

Δ.9 ΥΠΕΝ Νέες Αστικές Αναπλάσεις Δήμων ΠΕ Θεσσαλονίκης

Οι Δήμοι της Π.Ε. Θεσσαλονίκης αξιοποιούν τα εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα και πόρους για την υλοποίηση έργων ανάπλασης εντός του αστικού ιστού.

Στόχος

  • η αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος
  • η βελτίωση της ποιότητας ζωής
  • η αύξηση της ανθεκτικότητας του δομημένου περιβάλλοντος και
  • η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή

Δ.10 ΥΠΕΝ Νέα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια Δήμων ΠΕ Θεσσαλονίκης

Όλοι οι Δήμοι της Βόρειας Ελλάδας αξιοποιούν τα εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα και πόρους για την υλοποίηση έργων χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Με τα σχέδια αυτά προσδιορίζεται η κατανομή των χρήσεων γης και των όρων και μεγεθών δόμησης και διασφαλίζονται οι επιχειρηματικοί χώροι και η οικονομική βιωσιμότητα, η προστασία του περιβάλλοντος και αμβλύνονται οι κοινωνικές ανισότητες.

Στόχοι:

  • Η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος
  • Η ενίσχυση και θωράκιση της συνέχειας της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας
  • Ο προσδιορισμός της φέρουσας ικανότητας των περιοχών για τις οποίες σχεδιάζουμε και η ισορροπημένη και βιώσιμη ανάπτυξη
  • Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών
  • Η αύξηση της ανθεκτικότητας των πόλεων και της κοινωνίας έναντι στην κλιματική αλλαγή

Δ.11 Αναπλάσεις Παλαιάς Παραλίας & Πλατείας Αριστοτέλους

Κατασκευή ξύλινου καταστρώματος (deck) επί πασσάλων στο παραλιακό μέτωπο
Χρήσεις: Δημόσιος Χώρος | Κατηγορία: Αστική Ανάπλαση – Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός
Φορέας Υλοποίησης: Δήμος Θεσσαλονίκης
Φάση Εξέλιξης: Αναρτήθηκαν τα αποτελέσματα του Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών.

Η περιοχή µελέτης εκτείνεται από την 1η προβλήτα του ΟΛΘ µέχρι το Λευκό Πύργο, με µήκος 1.100 µέτρων και θα συμβάλει στην:

  • Διασύνδεση πλατείας Ελευθερίας, πλατείας Αριστοτέλους και Λευκού Πύργου
  • Αύξηση του δημόσιου χώρου και διεύρυνση του αστικού κοινόχρηστου χώρου προς τη θάλασσα
  • Αναδιαμόρφωση του ευρύτερου περιβάλλοντα χώρου της παραλιακής Λεωφόρου Νίκης
  • Ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας
  • Λειτουργικότητα και αισθητική αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου, ανάδειξη των σημαντικών αξόνων της πλατείας Αριστοτέλους και της οδού Αγίας Σοφίας

Ανάπλαση του άξονα και της Πλατείας Αριστοτέλους
Χρήσεις: Δημόσιος Χώρος | Κατηγορία: Αστική Ανάπλαση – Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός
Εμβαδόν: 32,5 στρεμ. | Φορέας Υλοποίησης: Δήμος Θεσσαλονίκης

Η ανάπλαση εκτείνεται από το παραλιακό μέτωπο έως την οδό Εγνατία Οδό και θα συμβάλει στη:

  • Ποιοτική και περιβαλλοντική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου
  • Ανάδειξη της ιστορικότητας του Άξονα
  • Λειτουργική και αισθητική σύνδεση του Άξονα με την πόλη και το παραλιακό μέτωπο
  • Ανάπτυξη του Άξονα ως κεντρική αρτηρία μητροπολιτικού χαρακτήρα
  • Ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και τόνωση της επισκεψιμότητας